خانه / زیبایی / مو / ۸ عادت روزانه که میتواند در کنترل چربی مو شما موثر باشد

۸ عادت روزانه که میتواند در کنترل چربی مو شما موثر باشد

از بین تمام مشکلات و عارضه های مو، چربی بیش از حد مو یکی از شایع ترین و آزار دهنده ترین آنها میباشد. یکی از نگرانی های افراد با موهای چرب، ظاهر براق و روغنی مو و حالت سنگین و چسبنده آن است. اگر شما نیز از این مشکل رنج میبرید، در این مطلب با ما همراه باشید. در کنار محصولات کنترل کننده چربی موجود در بازار، با کمی تغییر در عادات روزانه مراقبت از موی خود، میتوانید چربی موهایتان را کنترل کنید و کاهش دهید. 

چه چیزی باعث چرب شدن مو میشود؟

قبل از شروع درمان چربی مو، ابتدا باید بدانیم که دلیل چرب شدن مو چیست. مو معمولا در اثر تجمع چربی اضافی که بطور طبیعی از غدد چربی تولید میشوند، چرب میشود.

در حالی که بدن ما در اکثر مواقع میتواند میزان چربی مورد نیاز را تشخیص دهد، اما گاهی اوقات این چربی بیش از مقدار نیاز تولید شده و باعث چرب شدن پوست و مو میشود. این تولید بیش از اندازه چربی گاهی اوقات در اثر مشکلات داخلی مانند عدم تعادل در میزان هورمون ها صورت میگیرد. در حالی که گاهی اوقات برنامه روزانه مراقبت از مو نیز میتواند مستقیما روی این موضوع تاثیرگذار باشد. تعداد دفعات شستشوی مو، نوع محصولاتی که شما استفاده میکنید و اینکه چگونه موهای خود را حالت میدهید، همه این موارد میتوانند چربی مو را افزایش دهند. در ادامه به چند نکته مفید برای کنترل این مشکل اضافی مو اشاره خواهیم کرد:

۱- نرم کننده را درست استفاده کنید

استفاده از نرم کننده نه تنها برای موهای چرب مفید است، بلکه برای آنها ضروری است؛ زیرا نرم کننده مقدار مناسبی از رطوبت، تغذیه رسانی و محافظت را برای مو فراهم می آورد که موی شما نمیتواند آن را از شامپو دریافت کند. هنگام استفاده از نرم کننده، تمام موهای خود را با آن شستشو ندهید.

اگر موی چربی دارید، توصیه میشود که نرم کننده را فقط به انتهای موهای خود بزنید و به هیچ عنوان به کف سر نزدیک نشوید. این کار از چسبیدن مو به کف سر و چرب شدن مو جلوگیری میکند. فراموش نکنید که موهای خود را کاملا بشویید تا نرم کننده از موهایتان پاک شود. گاهی اوقات آنچه که شما فکر میکنید چربی است، فقط مقداری شامپو یا نرم کننده است که بخوبی شسته نشده است.

۲- تعداد دفعات شستشو را کمتر کنید

اکثر افرادی که موهای چرب دارند، ترجیح میدهند با شستشوی مرتب مو، چربی را از بین ببرند. اما زمانی که شما بیش از حد موهایتان را شستشو میدهید، پوست کف سر شما چربی طبیعی خود را از دست میدهد و بدن برای جبران این چربی از دست رفته، چربی بیشتری را تولید میکند که در بسیاری از مواقع این اتفاق باعث افزایش چربی مو میشود. بنابراین شستشوی بیش از حد مو تنها باعث ایجاد چرخه ای میشود که هیچ تاثیری روی کنترل چربی شما نخواهد داشت.

سعی کنید تعداد دفعات استحمام را کم کنید و اگر هر روز هفته دوش میگیرید، ۱ الی ۲ بار در هفته از شامپو استفاده نکنید و فقط با آب موهایتان را شستشو دهید. این پروسه ممکن است کمی زمان ببرد تا بدن شما بتواند تولید چربی را متعادل کند.

۳- شانه خود را عوض کنید

در حالی که بسیاری از افراد باور دارند که شانه کردن موهای چرب، چربی مو را افزایش میدهد، اما در واقع با داشتن یک شانه مناسب، شما میتوانید چربی را کاهش دهید و یا مقداری از آن را روی تار موهایتان پخش کنید تا کف سر و ریشه موهای شما چرب بنظر نرسد.  برس های موی گراز گزینه خوبی برای شانه کردن موهای چرب هستند زیرا فیبر های بکار رفته در این شانه ها چربی را از مو بر میدارند و آن را روی سطح تار های مو پخش میکنند تا چربی در ریشه مو تجمع پیدا نکند. توجه کنید که شانه کردن بیش از اندازه میتواند تولید چربی را افزایش دهد.

۴- از محصولات درست و مناسب استفاده کنید

درحالی که بعضی محصولات برای کنترل چربی مفید هستند، بعضی از محصولات ممکن است این مشکل را تشدید کنند. هنگام انتخاب محصولات حالت دهنده مو، از خرید محصولات درخشان کننده و یا درمان کننده وز پرهیز کنید زیرا در فرمولاسیون این محصولات معمولا مقداری روغن استفاده شده است که ممکن است ظاهر موهای شما را به هم چسبیده و روغنی نشان دهد. در عوض میتوانید محصولاتی را تهیه کنید که حجم دهنده مو هستند. این محصولات با افزایش حجم مو، از تماس آنها با ریشه های چرب مو جلوگیری میکنند.

۵- از صاف کردن موهایتان پرهیز کنید

صاف کردن مو به کمک اتو و سشوار میتواند ظاهر موهای شما را چرب تر نشان دهد. زیرا موهای صاف چربی را مستقیما به از ریشه به ساقه مو منتقل میکنند و آن را تشدید میکنند. موهای صاف معمولا به ریشه و پوست کف سر نزیک تر هستند و زودتر چرب میشوند. مدل های فر و حالت دار که حجم مو را افزایش میدهند، باعث میشوند که مو دیر تر چرب شود.

۶- بیش از اندازه از شامپو مخصوص موهای چرب استفاده نکنید

شامپو های موی چرب برای کنترل چربی مو طراحی شده اند اما استفاده بیش از حد از این شامپو ها میتواند نتیجه عکس داشته باشد. استفاده زیاد از حد از این قبیل محصولات باعث میشود تا پوست کف سر شما کاملا خشک شود و بدن برای جبران کمبود چربی، چربی بیشتری را تولید خواهد کرد. اگر هر روز یا یک روز در میان حمام میکنید، بهتر است گاهی اوقات از یک شامپوی معمولی نیز استفاده کنید (برای مثال یک روز در میان). با این کار از خشک شدن موهایتان جلوگیری خواهید کرد.

شامپو تعدیل کننده چربی مو S+ پریم
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۷- از یک اسکراب پوست سر استفاده کنید

برای کمک به کاهش پوسته پوسته شدن کف سر و جلوگیری از تجمع چربی، ما همچنین پیشنهاد می کنیم که یک یا دو بار در هفته از اسکراب یا لایه بردار پوست سر برای مراقبت از مو استفاده کنید. محصولی را تهیه کنید که حاوی بافت های ریز آسیاب شده مانند شکر باشد و حتماً آن را روی پوست سر مرطوب ماساژ دهید، زیرا آب به عنوان حامل محصول عمل می کند. هنگام استفاده از اسکراب سر، آن را به آرامی و بصورت حرکات دورانی روی کف سر خود ماساژ دهید؛ درست مانند لایه بردار صورت.

برای تهیه ماسک اسکراب خانگی ساده، دو قاشق غذاخوری نمک دریا، دو قاشق غذاخوری آب لیمو و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. نمک پوست سر شما را از هرگونه پوست مرده، آلودگی یا شوره پاک میکند، در حالی که روغن زیتون به موهای شما کمک می کند تا مقدار مناسبی از رطوبت را برای موهای شما فراهم کند.

۸- از دست کشیدن زیاد به مو پرهیز کنید

شاید این نکته بنظر شما کم اهمیت باشد، اما دست کشیدن به مو در طول روز میتواند در ظاهر مو تاثیر بگذارد؛ زیرا دقیقا مانند پوست کف سر، پوست صورت و نوک انگشتان شما نیز چربی تولید میکند و با دست کشیدن به مو، این چربی به موهای شما منتقل میشود و چربی مو را بیشتر میکند. هنچنین زیاد دست زدن به مو به نوبه خود تولید چربی را تحریک میکند، بنابراین بهتر است از این کار پرهیز کنید.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟ ۲۲ روش کاربردی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو

راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد، اما اینکه کدام راهکار را انتخاب …