خانه / زیبایی / ترفندها / چگونه خشکی و ترک خوردگی لب را درمان کنیم؟

چگونه خشکی و ترک خوردگی لب را درمان کنیم؟

خشکی لب که با نام چیلیتیس نیز شناخته میشود، یک مشکل رایج و ناخوشایند است. راه حل های زیادی مانند درمان های خانگی میتوانند به بهبود این مشکل کمک کنند.

پوست لب ها نازک تر و ظریف تر از پوست سایر بخش ها میباشد. لب ها همچنین تحت تاثیر عواملی مانند آفتاب، سرما و هوای خشک قرار دارند که میتوانند باعث خشکی، ترک و پوسته پوسته شدن آنها شوند. لب ها فاقد غدد تولید کننده چربی هستند بنابراین نمیتوانند رطوبت مورد نیاز خود را تامین کنند اما تعدادی از مرطوب کننده های طبیعی میتوانند در این مورد مفید باشند.

در این مطلب به چگونگی بهبود خشکی لب به کمک مواد تغذیه کننده و همچنین دلایل بوجود آمدن و روش پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

۱- از یک بالم لب مناسب استفاده کنید

بعضی از انواع  بالم لب ممکن است حاوی موادی باشند که خشکی لب را تشدید میکنند. برای مثال بسیاری از بالم ها حاوی متانول یا اسانس نعنا میباشند. نعنا باعث خنک کردن لب میشود اما میتواند لب ها را به شدت خشک کند و مشکل خشکی لب را بیشتر کند.

موادی که وجود آن ها در بالم لب باعث خشکی میشود:

  • متانول
  • کافور
  • فنول

همچنین بهتراست از بالم های اسانس دار و طعم دار پرهیز کنید زیرا این مواد نیز ممکن است باعث خشکی لب شوند. در عوض به دنبال بالم هایی باشید که حاوی مواد مرطوب کننده و تسکین دهنده میباشند. مانند محصولات حاوی  پترولیوم، لانولین، موم عسل و سرامید که در داروخانه و فروشگاه ها قابل خریداری میباشند.

۲- از روش های درمانی خانگی استفاده کنید

روش های طبیعی زیادی برای درمان خشکی لب وجود دارند که بسیاری از آن ها به راحتی قابل دسترس هستند. برای تسکین دادن و مرطوب کردن لب های خود از موارد زیر کمک بگیرید:

  • آلوورا: این ژل از برگ های گیاه آلوورا بدست می آید و حاوی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و مواد ضد التهاب میباشد که پوست را تسکین داده و آبرسانی میکنند.
  • روغن نارگیل: این روغن که از میوه نارگیل بدست می آید، التهاب را تسکین داده و یک نرم کننده محسوب میشود.
  • عسل: عسل خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد و برای خشکی لب بسیار مفید میباشد. همچنین حاوی مواد آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان است که میتوانند ازعفونت ناشی از خشکی شدید لب جلوگیری کنند.
  • خیار: این میوه میتواند به خوبی لب ها را مرطوب کند و حاوی ویتامین و مواد معدنی میباشد که میتوانند ظاهر لب را بهبود بخشند.
  • چای سبز: چای سبز علاوه بر این که غنی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی میباشد، حاوی پلی فنول است که التهاب را کاهش میدهد. یک عدد چای سبز کیسه ای را در آب گرم خیس دهید و به آرامی روی لب هایتان بکشید تا پوست خشک روی لب را از بین برود. این روش معمولا از سایر روش های لایه برداری پوست ملایم تر میباشد.

آلوورا، روغن نارگیل و عسل حاوی مواد ضد التهاب و آنتی باکتریال میباشند که در کنار مرطوب سازی و التیام پوست، به پیشگیری از عفونت نیز کمک میکنند.

۳- پوست لب ها را لایه برداری کنید

لب های خشک با لایه ای از پوست خشک شده پوشانده شده اند که مانع رسیدن مواد بهبود دهنده موجود در بالم لب به پوست میشوند.

میتوانید از لایه بردار های حاوی شکر یا جوش شیرین استفاده کنید تا لب ها را لایه برداری کنید. در هنگام تهیه لایه بردار برای لب، محصولی را انتخاب کنید که دارای خاصیت مرطوب کنندگی نیز باشد.

۴- آب بنوشید

کمبود آب در بدن یکی از عوامل موثر در خشکی لب میباشد.

افراد معمولا متوجه کمبود آب بدن خود نمیشوند پس بهتر است خود را به نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز عادت دهید.

کمبود آب هنگامی رخ میدهد که بدن مقدار آب بیشتری را نسبت به مقداری که دریافت میکند، از دست میدهد. درهنگام کم آبی، بدن رطوبت را از برخی نواحی بیرون میکشد تا سایر سلول ها را آبرسانی کند. این عامل میتواند منجر به خشکی پوست بدن و لب ها شود.

از دیگر علائم کم آبی بدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس تشنگی
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • سرگیجه

مقدار آب مورد نیاز افراد در طول روز با توجه به سن، جنسیت و سطح فعالیت آنها متفاوت میباشد اما توصیه میشود روزانه حداقل ۷-۸ لیوان آب بنوشید.

۵- از دستگاه بخور استفاده کنید

قرار گرفتن در هوای خشک میتواند رطوبت لب ها را از بین ببرد. این مشکل معمولا در زمستان رایج است.

نوشیدن مقدار زیادی آب راه خوبی برای هیدراته نگه داشتن بدن در تمام طول سال است. اما میتوانید با کمک دستگاه بخور نیز در طول زمستان رطوبت محیط را افزایش دهید.

۶- از سیگار کشیدن پرهیز کنید

تنباکو موجود در سیگار میتواند پوست حساس اطراف لب را تحریک کند و باعث خشکی و ترک خوردن لب شود.

سیگار کشیدن همچنین باعث بوجود آمدن مشکلات دیگری مانند آفت دهان و درد لثه ها نیز میشود. افراد میتوانند بهبود پوست لب ها را بعد از ترک سیگار به وضوح مشاهده کنند زیرا پوست به مرور زمان شروع به بازسازی و بهبود خواهد کرد.

چگونه از خشکی لب پیشگیری کنیم؟

معمولا افراد متوجه اینکه چقدر به لب های خود دست میزنند نمیشوند و بدون اینکه به آن فکر کنند، لب های خود را میجوند، آن ها را لمس کرده یا حتی پوست آنها را میکشند.

از آنجایی که تحمل پوست های خشک روی لب سخت میباشد، افراد با جویدن این پوست ها، ممکن است پوست سالم لب هایشان را نیز جدا کرده یا به آن آسیب بزنند. این امر میتواند زمان درمان را طولانی کند و باعث ایجاد زخم و خونریزی شود.

از دیگر روش های پیشگیری از خشکی لب میتوان به موارد زیر شاره کرد:

  • استفاده از محصولات حاوی ضد آفتاب
  • پرهیز از محصولات دارای طعم و اسانس
  • پرهیز از محصولاتی که حاوی مواد آلرژی زا میباشند
  • لایه برداری پوست لب
  • نوشیدن آب و هیدراته ماندن
  • و اگر سیگاری هستید، ترک کردن سیگار

خشکی و ترک لب به چه دلایلی ایجاد میشود؟

پوست روی لب نسبت به پوست سایر نقاط صورت نازک تر و ظریف تر است. برخلاف پوست صورت، پوست روی لب فاقد غدد تولید کننده چربی میباشد و به همین دلیل نمیتواند رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند.

تعدادی از عوامل بیرونی میتوانند در خشکی و ترک لب موثر باشند که با کنترل کردن این عوامل میتوانید از ایجاد یا بدتر شدن خشکی و ترک لب جلوگیری کنید.

آب و هوا

در طول زمستان، رطوبت هوا در پی سرما، کاهش پیدا میکند. هوای خشک رطوبت پوست را از بین میبرد و به این دلیل افراد در فصل های سرد بیشتر در معرض خشکی لب قرار دارند.

پرهیز از قرار گرفتن در هوای سرد میتواند خشکی پوست بدن و لب را کاهش دهد.

محصولات حاوی مواد خشک کننده

بعضی از بالم ها، رژ ها و سایر محصولات مشابه، حاوی موادی هستند که خشکی لب را تشدید میکنند. مانند کافور، متانول، فنول و مواد جذب کننده رطوبت مانند گلیسرین. بعضی افراد ممکن است به مواد تشکیل دهنده محصولات لب حساسیت داشته باشند که این موضوع میتواند باعث خشکی، قرمزی و التهاب لب شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید به مدت طولانی میتواند به پوست لب آسیب بزند که منجر به خشکی لب خواهد شد. قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنین میتواند باعث ایجاد اکتینیک کراتوزیس شود. این بیماری باعث ایجاد برآمدگی های ناملایم روی لب میشود که کشنده نیستند اما ممکن است به غدد سرطانی تبدیل شوند بنابراین باید هر چه سریع تر از روی لب برداشته شوند.

مرطوب کردن لب ها با آب دهان

افراد معمولا برای رفع خشکی لب، آن را با آب دهان مرطوب میکنند. این کار به طور موقت خشکی را از بین میبرد اما در واقع خشکی لب را تشدید خواهد کرد.

عوارض جانبی دارو ها

داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، مواد شیمی درمانی و دیورتیک (ادرار آور) میتوانند عوارض جانبی مانند کاهش آب بدن داشته باشند.

داروهای موضعی برای درمان آکنه نیز ممکن است حاوی سالیسیک اسید یا بنزوئیل پروکسید باشند که باعث خشکی لب خواهند شد.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …