خانه / زیبایی / مراقبت از پوست / چند راهكار مهم براي بهبود و مراقبت از پوست هاي حساس

چند راهكار مهم براي بهبود و مراقبت از پوست هاي حساس

اگر پوست شما حساس است، احتمالا تا کنون محصولات متفاوتی را برای مراقبت از پوست خود امتحان کرده اید. راش پوستی، التهاب، اکنه و خارش از علائم آزار دهنده پوست های حساس هستند.

اما اینکه پوست شما حساس است، دلیل بر این نیست که برای مراقبت از پوست خود از محصولات مراقبتي استفاده نكنيد. براي مراقبت روزانه از پوست هاي حساس، باید از روش هایی پیروی کنید که به تغذیه و افزايش لطافت پوست کمک میکنند تا التهابات پوستی را کاهش دهند.

چگونه پوست حساس را تشخيص دهيم؟

قبل از اینکه مراقبت از پوست را شروع کنید، باید روش تشخیص پوست هاي حساس را بدانید. به اين منظور، ابتدا با شستن پوستتان شروع کنید. پوستتان را با یک شوینده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید. اگر بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، در پوست خود احساس خشکی، سوزش و قرمزی داشتید، پوست شما حساس است.

پوست های حساس معمولا به محصولات جدید واکنش نشان میدهند و مستعد التهاب و حساسیت هستند. پوست های حساس در معرض آفتاب به سرعت تیره میشوند و در اکثر مواقع قرمز و خشک هستند. اکنه نیز از دیگر علائم داشتن پوست های حساس هستند.

راهكار هاي مراقبت از پوست هاي حساس

بعد از اينكه حساسيت پوستتان را تشخيص داديد، بايد براي مراقبت از پوست خود اقدام كنيد. در ادامه به چند راهكار ارائه شده توسط متخصصان پوست كه در مراقبت از پوست حساس به شما كمك ميكنند خواهيم پرداخت.

۱- از يك شوينده ملايم استفاده كنيد

در مراقبت از پوست هاي حساس، نوع شوينده اي كه استفاده ميكنيد بسيار مهم است. بهتر است از استفاده از شوينده هاي فومي خودداري كنيد و شوينده اي را انتخاب كنيد كه فاقد فوم و يا بدون نياز به آبكشي باشد. ميتوانيد از شوينده هايي استفاده كنيد كه PH پوست را متعادل ميكنند. از شوينده هايي كه حاوي تركيبات ناملايمي مانند ساليسيليك و يا گليكوليك اسيد هستند پرهيز كنيد. اين تركيبات پوست را خشك و پوسته پوسته ميكنند.

پن مایع صورت و بدن ویتامین C پريم با فرمولاسيون كاملا ملايم
براي خريد و اطلاعات بيشتر كليك كنيد

۲- از تونر هاي فاقد الكل استفاده كنيد

تونر ها براي داشتن پوستي سالم، درخشان و پاكيزه و بخصوص براي پوست هاي حساس، ضروري هستند. اگر بخاطر احساس خشكي و يا كشيدگي، استفاده از تونر را كنار گذاشته ايد، بهتر است يك تونر فاقد الكل را انتخاب كنيد. استفاده از تونر هاي فاقد الكل و تركيبات قابض، باعث ميشود كه PH پوست شما هميشه متعادل و منافذ پوست شما پاكيزه باشند. اما اگر با وجود استفاده از يك تونر ملايم، باز هم در پوستتان احساس سوزش داريد، بهتر است استفاده از تونر را بطور كامل كنار بگذاريد.

اسپري تونر اسطوخودوس عارضي، ضد التهاب و حساسيت
براي خريد و اطلاعات بيشتر كليك كنيد

۳- پوستتان را آبرساني  و مرطوب كنيد

حداقل دوبار در روز، بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب، پوستتان را مرطوب كنيد. از يك ژل يا كرم مرطوب كننده استفاده كنيد كه حاوي تركيبات ناملايم و مواد عطر زا نباشد. مرطوب كردن پوست نه تنها به افزايش رطوبت و نرمي پوست كمك ميكند، بلكه براي افزايش كاركرد سد دفاعي پوست، كاهش نشانه هاي پيري پوست و نرم و شاداب ماندن ظاهر پوست مفيد است.

۴- با ملايمت لايه برداري كنيد

لايه برداري يك روش عالي براي از بين بردن آلودگي، باكتري، و سلول هاي مرده اي است كه منافذ پوست را مسدود ميكنند؛ اما اگر پوست شما حساس است، بايد به تعداد دفعاتي كه از محصولات لايه بردار استفاده ميكنيد توجه كنيد. لايه برداري در پوست هاي حساس ممكن است باعث حساسيت و تحريك پوست شود. از لايه برداري بيش از حد پرهيز كرده و بيشتر از دو تا سه بار در ماه پوستتان را لايه برداري نكنيد.

لايه برداري بيش از حد باعث از بين رفتن چربي طبيعي پوست ميشود، كاركرد سد دفاعي پوست را كاهش ميدهد و باعث التهاب، قرمزي و خارش ميشود. براي لايه برداري، از محصولات ملايمي استفاده كنيد كه بافت آنها دانه دار نباشد.

۵- استفاده از ضد آفتاب را فراموش نكنيد

استفاده از ضد آفتاب بايد جزء جدا نشدني برنامه روزانه مراقبت از پوست شما باشد. جدا از نوع پوست، ضد آفتاب بايد هر روز استفاده شود؛ چه در هواي آفتابي و چه در هواي ابري و باراني؛ و حتي زماني كه در خانه هستيد. پس از مرطوب سازي پوست، استفاده از ضد آفتاب ضروري است.

ضد آفتاب نه تنها از آسيب هاي مخرب اشعه UV به پوست، بلكه از قرمزي و سوختگي پوست هاي حساس در برابر آفتاب نيز جلوگيري ميكند. استفاده از يك ضد آفتاب با درجه SPF 50 و يا بيشتر كه حاوي زينك اكسايد يا تيتانيوم دي اكسايد باشد بسيار مهم است. هر روز از ضد آفتاب استفاده كنيد و در صورت نياز هر ۴ ساعت يكبار آن را تمديد كنيد.

۶- به ميزان كافي آب بنوشيد

نوشيدن آب به مقدار كافي در طول روز براي عملكرد سالم بدن و همچنين داشتن پوستي مرطوب، نرم و شاداب، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. كمبود رطوبت باعث بوجود آمدن مشكلات بسياري مانند قرمزي، سوزش، خارش و اگزماي پوستي ميشود. بهترين راهكار براي تامين رطوبت مورد نياز پوست از داخل بدن، نوشيدن روزانه ۳ الي ۴ ليتر آب است (حداقل ۸ ليوان در روز).

۷- از يك روتين شبانه مراقبت از پوست پيروي كنيد

زماني كه شما خواب هستيد، بدن در حالت ترميم و بازسازي قرار دارد؛ بنابراين پيش از خواب، بهترين زمان براي استفاده از محصولات مراقبت از پوست است. براي درمان حساسيت پوست، قبل از خواب از يك كرم ترميم كننده و جوانساز استفاده كنيد. اين كار سد دفاعي پوست شما را در برابر عوامل آسيب زا تقويت ميكند و به مرور زمان، باعث كاهش حساسيت پوست ميشود.

چه تركيباتي براي پوست هاي حساس مناسب هستند؟

براي مراقبت از پوست هاي حساس، محصولاتي را انتخاب كنيد كه فاقد تركيبات عطر زا و حساسيت زا و حاوي تركيباتي مانند ملاتونين، ترانكساميك اسيد، كوجيك اسيد، پلي هيدروكسي اسيد، اسكوالن، سراميد و روغن جوجوبا هستند. اين تركيبات از خاصيت ضد التهابي، نرم كنندگي و تسكين دهندگي برخوردار اند و به همين علت، براي مراقبت از پوست هاي حساس مناسب هستند.

تركيبات مضر براي پوست هاي حساس

اگر پوست شما حساس است، از تركيبات ناملايم و حساسيت زا پرهيز كنيد. از استفاده از محصولاتي كه حاوي هيدروكينون، ترتينوئين، رتينوئيد ها، گليكوليك اسيد، ساليسيليك اسيد، بنزوئيل پروكسايد، هيالورونيك اسيد و روغن نارگيل هستند خودداري كنيد.

چگونه پوست هاي حساس را بصورت طبيعي درمان كنيم؟

بهترين راه براي مراقبت از پوست هاي حساس بصورت طبيعي، اين است كه زمان دوش گرفتن خود را كوتاه كنيد، از شستشوي پوست با آب داغ خودداري كنيد و از استفاده از محصولاتي كه حاوي تركيبات شيميايي و ناملايم هستند پرهيز كنيد. علاوه بر اين، بهتر است بدون مشورت پزشك، از روش هاي درماني خانگي استفاده نكنيد. محصولاتي با پايه طبيعي و گياهي، به افزايش سلامتي و كاهش حساسيت پوست شما كمك ميكنند.

نقش رژيم غذايي در مراقبت از پوست هاي حساس چيست؟

رژيم غذايي سالم، در مراقبت از پوست هاي حساس نقش مهمي را به عهده دارد. هيدراته نگه داشتن بدن و مصرف آب كافي در طول روز، براي تسكين پوست هاي حساس بسيار مهم است. در رژيم غذايي خود، از سبزيجات سبز رنگ، ميوه، بادام، گردو و خوراكي هايي كه حاوي امگا ۳ هستند استفاده كنيد.

علاوه بر اين، آجيل، مركبات و غذاهايي كه حاوي ويتامين E هستند نيز براي بهبود پوست هاي حساس و تقويت سد دفاعي پوست مفيد هستند.

همانطور كه گفته شد، اگر پوست شما حساس است، از استفاده از محصولاتي كه حاوي عطر، الكل و سديم لوريل سولفات هستند و همچنين از ضد آفتاب هاي شيميايي و تونر هايي كه بر پايه الكل طراحي شده اند بطور جدي خودداري كنيد. علاوه بر اين، قبل از آرايش، حتما پوست خود را با يك مرطوب كننده مناسب آماده كنيد و اجازه ندهيد كه تركيبات آرايشي به مدت طولاني روي پوستتان باقي بمانند.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …