خانه / دسته‌بندی نشده / منافذ روی بینی چگونه بوجود می آیند و چگونه آنها را از بین ببریم؟

منافذ روی بینی چگونه بوجود می آیند و چگونه آنها را از بین ببریم؟

منافذ روی بینی، دهانه فولیکول های مو روی سطح پوست هستند. غدد تولید سبوم (چربی پوست) نیز به این فولیکول ها متصل هستند. کار این غدد، تولید چربی برای مرطوب نگه داشتن پوست است.

منافذ روی بینی برای سلامت پوست ضروری هستند، اما این منافذ ممکن است در سایز های مختلفی ظاهر شوند. منافذ روی بینی بصورت طبیعی از منافذ سایر نواحی پوست بزرگ تر هستند؛ این به این دلیل است که غدد چربی زیر این منافذ نیز بزرگ تر اند. همچنین اگر پوست شما چرب است، احتمالا منافذ پوست شما بزرگتر نیز هستند. منافذ بزرگ روی بینی ممکن است ژنتیکی نیز باشند.

متاسفانه، راهی برای کوچک کردن اندازه این منافذ وجود ندارد اما راه هایی وجود دارد که به کمک آنها میتوانید ظاهر این منافذ را کوچک تر نشان دهید. در این مطلب به چگونگی کوچک کردن این منافذ و پیشگیری از بوجود آمدن آنها خواهیم پرداخت.

چه عواملی باعث بزرگ شدن منافذ روی بینی میشود؟

منافذ روی بینی بصورت طبیعی بزرگتر هستند. منافذ بینی اگر مسدود شده باشند، آشکار تر بنظر میرسند. منافذ پوست معمولا در اثر تجمع ترکیبی از چربی و سلول های مرده در فولیکول ها مسدود میشوند. در نتیجه این اتفاق، دیواره  فولیکول ها سخت تر و بزرگ تر میشود و ظاهر این منافذ آشکار تر میشود.

دیگر دلایل بزرگ شدن منافذ:

  • آکنه
  • تولید بیش از حد چربی
  • لایه برداری نکردن پوست که باعث تجمع سلول های مرده در منافذ پوست میشود
  • افزایش رطوبت
  • گرما
  • قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید، بخصوص در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب
  • ژنتیک
  • نوسان هورمون ها بخصوص در دوران قاعدی یا بلوغ
  • مصرف الکل یا کافئین (مصرف این ترکیبات پوست را خشک و در نتیجه تولید چربی را افزایش میدهد)
  • رژیم غذایی نامناسب
  • استرس مفرط
  • عادات مراقبت از پوست نادرست (مانند عدم شستشوی پوست بصورت دو بار در روز یا استفاده از لوازم آرایشی بر پایه چربی)
  • خشکی پوست ( داشتن پوست خشک باعث افزایش تولید چربی و تجمع سلول های مرده در منافذ شده و ظاهر این منافذ را آشکار تر میکند)

چگونه منافذ پوست را تخلیه و پاکسازی کنیم؟

اولین راهکار برای بهبود ظاهر منافذ پوست، اطمینان از تمیز بودن این منافذ است. چربی، آلودگی و آرایش میتواند منافذ پوست را مسدود کند.

قبل از خواب، آرایشتان را کاملا پاک کنید

حتی لوازم آرایشی فاقد چربی و غیر کومدون زا نیز باید قبل از خواب شسته شوند. بهترین و بی ضرر ترین لوازم آرایش نیز اگر قبل از خواب پاک نشوند، میتوانند منافذ پوست شما را مسدود کنند. اولین گام برای پاکسازی منافذ پوست، این است که قبل از خواب، هرگونه آرایش را از روی پوستتان پاک کنید. همچنین قبل از شستشوی صورت، آرایش خود را پاک کنید تا شوینده پوست بطور موثر منافذ بینی شما را شستشو دهد.

روزی دو بار پوستتان را بشویید

شستشوی پوست، هرگونه آرایش باقی مانده، چربی، آلودگی و باکتری را از منافذ پوست شما پاک میکند. ممکن است در طول روز و پس از کار کردن دوباره نیاز به شستشو داشته باشید. همه افراد بخصوص پوست های چرب، باید روزی دو بار پوستشان را با یک شوینده مناسب شستشو دهند.

از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

اگر چه که منافذ روی بینی چربی بیشتری را تولید میکنند، اما باید پس از هر شستشو پوست بینی خود را مرطوب کنید. این کار از خشکی پوست که منجر به تولید چربی بیشتر خواهد شد جلوگیری میکند. از یک مرطوب کننده با پایه کرم یا ژل استفاده کنید که منافذ پوست شما را مسدود نمیکند.

منافذ پوستتان را با ماسک خاک رس پاکسازی کنید

ماسک خاک رس به تخلیه منافذ پوست کمک میکند و ظاهر این منافذ را کوچک تر نشان میدهد. برای بهترین نتیجه، دو تا سه بار در هفته از ماسک خاک رس استفاده کنید. اگر سایر نواحی پوستتان خشک است، میتوانید ماسک خاک رس را فقط روی بینی استفاده کنید.

ماسک خاک رس پاک كننده عميق پوست لورال پاریس مناسب برای پاکسازی منافذ پوست
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

پوستتان را لایه برداری کنید

دو تا سه بار در هفته، از یک محصول لایه بردار استفاده کنید تا سلول های مرده که منافذ پوستتان را مسدود میکنند را از سطح پوستتان پاک کنید. نکته مهم اینجاست که لایه بردار را به آرامی روی پوستتان ماساژ دهید و اجازه دهید تا محصول کار تخلیه منافذ را انجام دهد. فشار دادن اسکراب روی پوست فقط مشکل منافذ پوست را تشدید میکند.

از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید

  • سالیسیلیک اسید
  • چسب های بینی
  • ضد آفتاب غیر کومدون زا
  • کنترل کننده چربی پوست

اگرچه که استفاده از چسب های بینی ممکن است جوش های سرسیاه را تخلیه کند، اما میتواند چربی طبیعی پوست را نیز از بین ببرد و باعث خشکی و تحریک پوست شود.

چگونه منافذ روی پوست را کوچک تر کنیم؟

با وجود تمیز کردن منافذ روی بینی، هنوز هم عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است باعث شود تا این منافذ بزرگ بنظر برسند.
روش های زیر به شما کمک میکنند تا منافذ روی بینی خود را کوچک تر جلوه دهید (ممکن است چند هفته یا بیشتر زمان ببرد تا نتیجه دلخواه شما حاصل شود).

از محصولات ضد آکنه استفاده کنید

محصولات ضد آکنه معمولا حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکسید هستند. بنزوئیل پروکسید برای درمان آکنه و جوش های فعال مفید است اما اندازه منافذ را کاهش نمیدهد. سالیسیلیک اسید برای بهبود منافذ روی بینی بسیار مناسب است؛ زیرا منافذ پوست را عمیقا از سلول های مرده پاکسازی و تخلیه میکند.

سالیسیلیک اسید اگر بطور منظم استفاده شود، با کنترل چربی و از بین بردن سلول های مرده میتواند منافذ پوست را کوچک کند. دقت کنید که استفاده بیش از حد از این ترکیب، پوست شما را خشک میکند. استفاده روزی یک تا دو بار از تونر، شوینده و سایر محصولات حاوی سالیسلیک اسید برای کوچک کردن منافذ پوست کافی است.

سرم ضد جوش و ترمیم کننده بایو آکوا حاوی سالیسیلیک اسید
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی غیر تهاجمی است که طی آن، پوست توسط دستگاه های مخصوص لایه برداری میشود. طی این پروسه، تمام چربی و سلول های مرده اضافی از سطح پوست پاک میشود. شما میتوانید با استفاده از دستگاه های خانگی، هفته ای یکبار این درمان را در خانه انجام دهید. توجه کنید که در روز درمان، از ماسک خاک رس استفاده نکنید تا پوستتان بیش از حد خشک نشود.

دستگاه درما اف مدل دبل پلاس مناسب برای درم ابریژن در منزل
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی نیز از دیگر روش های بهبود منافذ روی بینی است. همانند روش درم ابریژن، لایه بردار های شیمایی نیز لایه سطحی پوست را برمیدارند. لایه های زیرین پوست نرم تر و یکدست تر هستند و به همین دلیل، لایه برداری باعث میشود پوست روی بینی شما یکدست و منافذ روی آن کوچک تر بنظر برسند. گلیکولیک اسید نیز از دیگر ترکیبات رایج در لایه بردار های شیشمیایی است.

سیتریک، مالیک و لاکتیک اسید نیز از دیگر ترکیبات استفاده شده در لایه بردار های شیمیایی هستند. همه این اسید ها به گروه اسید های آلفا هیدروکسی (AHA) تعلق دارند. با کمی آزمون و خطا میتوانید ترکیب مناسب برای بهبود منافذ پوستتان را پیدا کنید.

نکته پایانی

نکته اصلی برای کوچک کردن منافذ پوست، تمیز نگه داشتن این منافذ از آلودگی و چربی است. اگر نمیتوانید منافذ پوست را در خانه پاکسازی کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از درمان های پیشرفته مانند لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی و درم ابریژن استفاده کنید.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چه مدل مویی برای حالت و نوع موهای شما مناسب است؟

در هنگام انتخاب مدل مو و تهیه محصولات مراقبتی، بحث نوع و حالت مو از …