خانه / زیبایی / مراقبت از پوست / علت پدیدار شدن لک های تیره پوست چیست و چگونه آنها را درمان کنیم؟

علت پدیدار شدن لک های تیره پوست چیست و چگونه آنها را درمان کنیم؟

لک های تیره پوست یا هایپیگمنتیشن زمانی بوجود می آیند که در برخی نواحی پوست، بیش از مقدار عادی، رنگدانه ملانین تولید شود. پوست، مو و چشم، رنگ خود را از رنگدانه ملانین میگیرند.

لک های تیره بی ضرر هستند و نیاز به درمان ندارند اما اکثر افراد به دلیل زیبایی ترجیح میدهند آنها را از پوست خود پاک کنند. لک های تیره ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا افزایش سن پدیدار شوند.

در این مطلب، به دلایل بوجود آمدن لک های پوستی و روش های خانگی و تخصصی برای از بین بردن آنها خواهیم پرداخت.

علائم و نشانه ها

لک های تیره بیشتر در پوست صورت، شانه و پشت دست ها دیده میشوند. رنگ این لک ها ممکن است به رنگ پوست فرد مربوط باشد. در ناحیه این تیرگی ها دردی احساس نمیشود و بافت آنها همانند بافت پوست است.

سایز لک ها متفاوت است و میتوانند در هر جایی از بدن بوجود بیایند اما اکثرا در نواحی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند دیده میشوند.

این لک ها معمولا در نواحی زیر پدیدار میشوند:

  • پشت دست ها
  • صورت
  • کمر
  • شانه ها

در افرادی که پوست تیره دارند، لک هایی که کمی از پوست تیره تر هستند معمولا در عرض ۶ تا ۱۲ ماه از بین میروند اما لک های تیره تر ممکن است به چند سال زمان نیاز داشته باشند.

دلایل بوجود آمدن لک های تیره

دلایل متعددی برای پدیدار شدن لک های تیره وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

آسیب ناشی از آفتاب

لک های تیره ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید یا استفاده از دستگاه های سولاریوم پدیدار شوند. این نوع از لک ها معمولا در بخش هایی از بدن مانند صورت و دست ها که بیشتر در معرض اشعه خورشید قرار دارند دیده میشوند.

تغییرات هورمونی

ملاسما یک مشکل پوستی است که باعث بوجود آمدن لک های ریز روی پوست میشود. این مشکل بیشتر در خانم ها اتفاق میوفتد؛ به خصوص در دوران بارداری. تغییرات هورمونی نیز ممکن است در ملاسما نقش داشته باشند.

عوارض جانبی برخی داروها

درمان های ویژه و داروهای خاص ممکن است باعث تغییر رنگ پوست و بوجود آمدن لک شوند. از جمله این داروها میتوان به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، تتراسایکلین و داروهای آرام بخش و اعصاب اشاره کرد.

التهاب

لک های تیره ممکن است در اثر التهابات پوستی پدیدار شوند. التهابات پوستی به دلایل متعددی مثل اگزما، پسوریاس، آسیب دیدگی های پوستی و آکنه بوجود می آیند.

جای زخم

لک های تیره ممکن است بعد از درمان جای نیش حشرات، سوختگی یا زخم و خراش به جای بمانند. این نوع لک ها معمولا به مرور زمان خود به خود از بین میروند.

تحریک شدن پوست

برخی محصولات پوست یا مو ممکن است پوست را تحریک کنند و باعث پدیدار شدن لک های تیره روی پوست شوند.

دیابت

دیابت ممکن است بخشی از پوست را تیره تر کند. مشکلاتی مانند آکانتوز نیگریکانس که باعث تیره و مخملی شکل شدن پوست میشود، لک های ساق پا یا درموپاتی دیابتی نیز از دیگر مشکلات پوستی هستند که ممکن است با لک های ناشی از افزایش سن اشتباه گرفته شوند.

چگونه لکه های تیره را درمان کنیم؟

۱- روش های تخصصی

متخصصان پوست ممکن است برای از بین بردن لک ها، محصولات یا روش های درمانی را پیشنهاد دهند یا در برخی موارد، این لک ها را از پوست بردارند. روش های درمانی تخصصی از کرم ها گران تر اند و ممکن است با اثرات جانبی همراه باشند اما نتیجه آنها سریعتر قابل مشاهده خواهد بود. نوع درمان پیشنهاد شده، به اندازه، محل و دلیل بوجود آمدن لک های تیره بستگی دارد.

درمان های تخصصی شامل موارد زیر میشوند:

لیزر تراپی:

لیزر های مختلفی برای روش لیزر تراپی قابل استفاده هستند. نور لیزر رنگدانه ملانین را مورد هدف قرار میدهد و تیرگی ها را از بین میبرد.

میکرودرم ابریژن:

در طی این روش، متخصص پوست از دستگاه های مخصوصی استفاده میکند که میتوانند لایه سطحی پوست را از بین ببرند. این روش ساخت کلاژن را افزایش میدهد و در نتیجه میتواند باعث از بین رفتن لک و تیرگی ها شود.

دستگاه میکرودرم آبریژن Diamond
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کرایوتراپی (سرما درمانی)

کرایوتراپی یک روش درمانی است که طی این روش نیتروژن مایع به عمق لک و ضایعات پوست نفوذ کرده و آنها را از بین میبرد.

لایه برداری شیمیایی

در این روش، از محلول هایی استفاده میشود که پوست را لایه برداری میکنند و رشد سلول های پوست را افزایش میدهند. این روش ممکن است به مرور لک های تیره را از بین ببرد.

کرم های روشن کننده پوست

کرم های روشن کننده با رنگبری از پوست، لک های تیره را محو میکنند. این روند به تدریج رخ میدهد و چند ماه طول میکشد تا تیرگی های پوست درمان شوند.

هیدروکینون که یکی از مواد استفاده شده در این کرم ها است، از تولید ملانین جلوگیری میکند و در بهبود تیرگی های پوستی موثر است.

سرم ضد لک و روشن کننده پوست SVR Clairial
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۲- روش های خانگی

کرم های موجود در بازار

کرم های روشن کننده موجود در بازار به اندازه محصولاتی که پزشک تجویز میکند قوی نیستند اما میتوانند تاثیر خوبی داشته باشند. قبل از خرید کرم با متخصص پوست مشورت کنید تا از اینکه محصول به پوست شما آسیب نمیرساند اطمینان حاصل کنید.

روش های درمانی طبیعی

طی مطالعاتی که بر تاثیر مواد طبیعی روی لک های تیره انجام شده، نشان داده شد که ترکیباتی مانند نیاسینامید (از مشتقات ویتامین B3)، سویا، شیرین بیان و توت میتوانند برای بهبود لک های تیره مفید باشند.

محصولات آرایشی

اگرچه محصولات آرایشی نمیتوانند لک ها را از بین ببرند، اما با کمک آنها میتوان تیرگی ها را پوشش داد. شما میتوانید با کمک کرم های پوشش دهنده یا کانسیلرهای کرمی، این لک ها را بپوشانید.

بی بی کرم اکتی پور نوروا برای پوشاندن لک و عیوب پوستی
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

درمان های خانگی که باید از آنها پرهیز شود

بسیاری از درمان های خانگی که در سایت ها وجود دارند ممکن است موثر نباشند یا با عوارض جانبی همراه باشند؛ مانند سرکه سیب یا لیمو که هیچ مدرکی برای اثبات تاثیر گذاری آنها وجود ندارد.

در برخی موارد درمان های خانگی ممکن است باعث تحریک پوست شوند. طبق مطالعات، آب لیمو یا لایه بردار های نا ملایم ممکن است لک های تیره را تشدید کنند.

بعضی از محصولات روشن کننده پوست نیز ممکن است حاوی ترکیباتی مانند جیوه و استروئید باشند که برای سلامت کلی پوست مضر هستند. استفاده از این محصولات ممکن است مشکلات پوستی مانند سختی پوست، راش پوستی و آکنه های گسترده را به همراه داشته باشد.

تشخیص لک

دکتر یا متخصص پوست معمولا با آزمایش به وسیله دستگاه های مخصوص و بررسی لک ها، دلیل بوجود آمدن آنها را تشخیص میدهد.

در اکثر موارد، لک های تیره با درد همراه نیستند اما گاهی تشخیص این لک ها از سایر مشکلات پوستی مانند ملانوما دشوار است. افرادی که نمیتوانند این موارد را تشخیص دهند، باید به پزشک مراجعه کنند.

همچنین اگر این لک ها دارای علائمی مانند خارش، سوزش، خونریزی یا تغییر رنگ و سایز هستند، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

مواردی که احتمال بوجود آمدن لک های تیره را افزیش میدهد

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • بارداری
  • مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریاس و اگزما
  • زخم و آسیب های پوستی
  • دارو و درمان هایی که سبب تغییر رنگ پوست میشوند
  • بیماری های کبد
  • دیابت

پیشگیری از لک

پیشگیری از لک های تیره در همه موارد ممکن نیست. برای مثال نمیتوان از تغییرات هورمونی در طی دوره بارداری جلوگیری کرد.

به هر حال چند راهکار وجود دارد که با رعایت آنها میتوانید از پدیدار شدن لک های جدید یا تیره تر شدن لک های قبلی جلوگیری کنید.

  • هر روز از یک ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. (حتی در روز های غیر آفتابی)
  • از کلاه پرک دار و عینک آفتابی استفاده کنید تا تماس آفتاب با پوست را کاهش دهید.
  • مشکلات پوستی مانند آکنه که باعث التهاب پوست میشوند را درمان کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعت های ۱۰ صبح تا ۴ بعدظهر پرهیز کنید.

نکته پایانی

لک های تیره ممکن است به دلایل متعددی روی پوست پدیدار شوند. این لک ها معمولا بی ضرر هستند و نیاز به درمان ندارند؛ اما اگر میخواهید آنها را از بین ببرید، میتوانید به پزشک مراجعه کنید و یا از محصولات مراقبت از پوست کمک بگیرید.

تاثیر گذاری درمان، به دلیل بوجود آمدن لک بستگی دارد. این لک ها ممکن است کاملا از بین نروند و یا نتیجه درمان طی زمان طولانی قابل مشاهده باشد اما معمولا روش های درمانی میتوانند ظاهر لک را روشن تر کنند.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …