خانه / زیبایی / ترفندها / علت سیاهی زیر چشم چیست و چگونه برای همیشه آن را از بین ببریم؟

علت سیاهی زیر چشم چیست و چگونه برای همیشه آن را از بین ببریم؟

لکه های تیره زیر چشم نشان دهنده مشکل جدی سلامتی نمیباشند اما بسیاری از افراد احساس میکنند که تیرگی اطراف چشم باعث میشود آنها خسته، بیمار یا مسن به نظر برسند.

راهکارهای زیادی چه طبیعی و خانگی و چه پزشکی وجود دارد که افراد بتوانند این تیرگی ها را از بین برده یا کاهش دهند. اگر چه همه این راه حل ها دائمی نمیباشند اما با مراقبت و پیگیری میتوانند به کاهش این مشکل کمک کنند.

علت بوجود آمدن تیرگی اطراف چشم چیست؟

اگر چه که تیرگی زیر چشم معمولا به علت خستگی بوجود می آید، دلایل دیگری هم میتوانند در این مشکل دخیل باشند. مانند:

  • حساسیت
  • التهاب مخاط بینی آلرژیک
  • بیماری درماتیت
  • درماتیت آتوپیک
  • وراثت
  • کارکرد غیرعادی رنگدانه های پوست
  • خراشیدن یا مالیدن چشم ها
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

یکی دیگر از دلایل تیرگی دور چشم، روند طبیعی افزایش سن میباشد. هنگامی که سن شما بالا میرود، معمولا کلاژن و چربی پوستتان کاهش میابد و پوست نازک میشود.

همچنین، وقتی سن افراد بالا میرود، معمولا ناحیه زیر چشم آنها دچار پف یا ورم کردگی میشود. گاهی اوقات این تغییرات فیزیکی باعث ایجاد سایه هایی میشوند که میتوانند در ناحیه زیر چشم تیرگی ایجاد کنند.

۱- خواب کافی

خستگی و کمبود خواب میتواند باعث ایجاد تیرگی زیر چشم شود. همچنین میتواند چهره شما را بی رنگ کند که باعث میشود تیرگی زیر چشم بیشتر به چشم بیاید. مطمئن شوید که هر شب ۷ تا ۸ ساعت میخوابید و سعی کنید بهداشت خواب (مجموعه عاداتی که بشما کمک می کنند تا خواب راحتی را تجربه کنید) را تمرین کنید.

۲- بالشت با ارتفاع مناسب

هنگام خواب، سعی کنید یک بالشت اضافی زیر سر خود قرار دهید تا پف کردگی و تجمع مایعات سیال در پلک پایین خود را کاهش دهید.

۳- کمپرس سرد

گاهی رگ های خونی منبسط شده میتوانند باعث ایجاد تیرگی در زیر چشم شوند. کمپرس آب سرد باعث انقباض رگ های خونی شده و ممکن است در کاهش تیرگی موثر باشد.

۴- مرطوب سازی

کرم های مرطوب کننده میتوانند به کاهش تیرگی ها کمک کنند. بسیاری از این مرطوب کننده ها حاوی کافئین، ویتامین E، داربو، هیالورونیک اسید و رتینول میباشند. 

۵- دوری از آفتاب

سعی کنید کمتر در معرض تابش خورشید قرار بگیرید. میتوانید برای جلوگیری از پیشرفت تیرگی، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

۶- خیار

متخصصان طب طبیعی در این مورد توصیه میکنند که چند تکه خیار خنک را روی تیرگی های زیر چشمتان قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه با آب بشویید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

۷- روغن بادام و ویتامین E

متخصصان طب طبیعی توصیه میکنند که مقدار برابری از روغن بادام و ویتامین E را ترکیب کنید و قبل از خواب به آرامی روی تیرگی ها ماساژ دهید سپس در صبح روز بعد صورت خود را با آب سرد شویید. این کار را تا زمان از بین رفتن تیرگی ها تکرار کنید.

کرم دور چشم ویتامین E بادی شاپ
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۸- ویتامین K

یکی از مطالعات معتبر نشان داده که قرار دادن یک پد آغشته به ویتامین K و کافئین در زیر چشم ها، میتواند تیرگی و چروک های زیر چشم را کاهش دهد.

۹- چای کیسه ای

دو عدد چای کیسه ای را در آب گرم خیس دهید و چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شوند. سپس آن ها را زیر چشمتان قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

درمانی که پزشک ممکن است به شما توصیه کند

پزشک شما طبق دلایل ایجاد تیرگی، ممکن است روش های درمانی متفاوتی را توصیه کند. مانند موارد زیر:

۱- کرم روشن کننده پوست

برای روشن کردن ناحیه زیر چشم، ممکن است به شما توصیه شود که از یک کرم روشن کننده پوست حاوی آژالیک اسید، کوژیک اسید، گلیکولیک اسید یا هیدروکینون باشد.

کرم روشن کننده پوست و ویتامینه v7 بیوآکوا
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۲- لیزر تراپی

در لیزر تراپی از انرژی گرما به منظور تبخیر سلول های آسیب دیده استفاده میشود. از این روش میتوان برای درمان تیرگی زیر چشم  نیز استفاده کرد. در کنار روشن کردن نواحی تیره، لیزر تراپی نیز راه خوبی برای ساخت کلاژن میباشد.

۳- محصولات مراقبت از پوست

برخی محصولات زیبایی طراحی شده برای کاهش تیرگی زیر چشم که حاوی ویتامین و مواد طبیعی میباشند نیز میتوانند در این مورد به شما کمک کنند.

ماسک زیر چشم طلا کلاژن ورقه ای
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید
ماسک ورقه ای دور چشم اسمانتوس طلایی بایوآکوا 
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۴- بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی جراحی زیبایی پلک چشم میباشد که چربی های پلک پایینی را از بین میبرد. این عمل میتواند سایه ایجاد شده توسط پلک را از بین برده و از تیرگی زیر چشم بکاهد.

۵- فیلر

فیلر هیالورونیک اسید میتواند توسط چشم پزشک، متخصص پوست و یا جراح پلاستیک به زیر چشم تزریق شود. فیلرها میتوانند کاهش حجم ناحیه زیر چشم که باعث ایجاد تیرگی میشود را درمان کنند.

چه زمانی برای ملاقات دکتر مناسب میباشد؟

اگر در ناحیه زیر چشمتان ورم یا تیرگی مشاهده کردید، بهتر است با دکتر مشورت کنید. خصوصا اگر این مشکل در حال پیشرفت میباشد.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …