خانه / زیبایی / مراقبت از پوست / ترکیبات فعال در محصولات آرایشی بهداشتی و معرفی انواع آن

ترکیبات فعال در محصولات آرایشی بهداشتی و معرفی انواع آن

به عنوان یک مصرف کننده، شما هربار که به یک فروشگاه مراجعه میکنید با تنوع بسیار زیادی از محصولات بهداشتی و مراقبتی با ترکیبات متفاوت مواجه هستید. علاوه بر این، اکثر برند های بهداشتی و مراقبتی برای جلب توجه شما از عباراتی مانند آبرسان، روشن کننده، جوانساز و … روی لیبل محصولات خود استفاده میکنند.

در این صورت پیدا کردن محصول مورد نظر به نظر کار ساده ای بنظر میرسد؛ اما متاسفانه لیبل روی محصولات معمولا روش مناسبی برای انتخاب آنها نمیباشد و ممکن است بر خلاف عبارات درج شده روی لیبل، شما نتیجه دلخواه خود را دریافت نکنید. بنابراین جای تعجب ندارد که اکثر خانم ها هنگام تهیه محصولات مراقبتی دچار ابهام میشوند.  

یکی از بهترین راهکار ها برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، داشتن شناخت درست از ترکیبات استفاده شده در این محصولات و کارکرد و میزان تاثیرگذاری آنها است. با داشتن این اطلاعات، شما مصرف کننده آگاهی خواهید بود و میتوانید بدون توجه به تکنیک های بازاریابی، محصولاتی را انتخاب کنید که واقعا برای شما کارساز هستند.

اگر تا به حال به لیبل محصولات مراقبتی خود دقت کرده باشید، متوجه شده اید که ترکیبات معمولا به دو دسته تقسیم میشوند: ترکیبات فعال و ترکیبات غیر فعال.

شاید برایتان سوال باشد که چرا شرکت های تولید کننده هزینه خود را صرف ترکیباتی میکنند که غیر فعال هستند و تاثیری ندارند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ترکیبات غیر فعال در واقع روشی برای انتقال سایر ترکیبات هستند. این ترکیبات معمولا بر پایه آب و یا چربی وجود دارند.

ترکیبات فعال چه ترکیباتی هستند؟

این ترکیبات عناصری از یک محصول هستند که برای ارائه خواص و مزایایی که روی لیبل محصول ذکر شده، استفاده میشوند.

اگرچه که ترکیبات غیر فعال نیز میتوانند روی پوست تاثیر بگذارند، اما کارایی محصول به ترکیبات فعال آن بستگی دارد. تمام محصولات، حتی محصولات طبیعی نیز ترکیبات فعال را بکار میگیرند، اما قدرت این ترکیبات در محصولات مختلف بسته به نوع آن محصول متفاوت است.

در واقع، این ترکیبات فعال همان چیزی هستند که باعث تاثیرگذاری محصول میشود. سازمان غذا و دارو ایجاب میکند که این ترکیبات بطور مشخصی روی بسته بندی محصولاتی که به عنوان دارو (درمانی) شناخته میشوند اعلام شوند؛ زیرا ترکیبات فعال همان ترکیبات درمانی موجود در محصولات مراقبتی هستند.

علاوه بر این، سازمان غذا و دارو آمریکا لازم میداند که ترکیبات محصولات با توجه به میزان اهمیت و غالب بودنشان در فرمولاسیون محصول دسته بندی شوند. این ویژگی به افرادی که به دنبال ترکیبات خاصی هستند کمک میکند.  

ترکیبات فعال در محصولات ارایشی و بهداشتی

در این مطلب ما با متخصصان و زیبایی شناسان مشهور به گفتگو نشسته ایم تا از برخی از قابل توجه ترین و موثرترین ترکیبات فعال در مراقبت از پوست مطلع شویم.

توجه:

لازم نیست همه ترکیبات فعال به طور مشخصی روی برچسب بسته بندی محصول نوشته شوند زیرا همه ترکیبات فعال به عنوان ترکیب درمانی در نظر گرفته نمی شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که تمام ترکیبات نوشته شده روی برچسب بسته بندی را مطالعه کنید تا بتوانید آنچه را که می خواهید پیدا کنید.

آلفا هیدروکسی اسید (AHA)

خانواده اسیدهای AHA از منابع طبیعی مانند میوه، شیر یا شکر استخراج می شوند. به طور کلی، از مزایای اسید های AHA برای پوست می توان به خاصیت لایه برداری، روشن کردن، یکدست کردن، جوانسازی و خاصیت ضد آکنه اشاره کرد. با این وجود از بین این گروه از اسید ها، میتوان به دو مورد که در مراقبت از پوست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اشاره کرد؛ گلیکولیک اسید که از قند و لاکتیک اسید که از شیر ساخته می شود.

گلیکولیک اسید از این نظر منحصر به فرد است که مولکول های تشکیل دهنده آن  از سایر اسید های AHA کوچک تر هستند. این ملکول ها به آن اجازه می دهد تا عمیقا در پوست نفوذ کند تا بطور موثرتر و در لایه های بیشتری از پوست تاثیر بگذارد. از طرف دیگر، لاکتیک اسید نیز از فواید سایر اسید های AHA برخوردار است اما میتواند بدون ایجاد اصطکاک، پوست را لایه برداری کند و سلول های مرده پوست را بدون ایجاد حساسیت از بین ببرد؛ بنابراین برای استفاده پوست های حساس نیز مناسب است.

سرم لایه بردار AHA 30% + BHA 2% دی اوردینری
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، از ترکیبات اصلی برای حفظ روشنی و جوانی پوست محسوب میشود. این ویتامین با خنثی کردن آثار رادیکال های آزاد، از پوست شما محافظت کرده و به نوبه خود باعث کاهش علائم پیری صورت مانند خطوط ریز، چین و چروک ، لک آفتاب و خشکی پوست می شود. اما قابل توجه ترین و محبوب ترین خاصیت ویتامین C، توانایی فوق العاده آن در افزایش درخشش و روشن کردن صورت و جلوگیری از هرگونه تغییر رنگ پوست است.

خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیب باعث می شود که پوست شما درخشش بیشتری داشته باشد. با این حال،  ماندگاری ویتامین C برای نگهداری به مدت طولانی در قفسه مغازه ها زیاد نیست، بنابراین محصولاتی را انتخاب کنید که ویتامین E و اسکوربیک اسید را نیز برای افزایش ماندگاری ویتامین C به کار گرفته اند. ویتامین C از مزایای بسیاری برای پوست برخوردار است، بنابراین اگر تا کنون از آن استفاده نمیکردید، از این پس این ترکیب را به روتین روزانه خود اضافه کنید.

هیالورونیک اسید 

هیالورونیک اسید ترکیب مهمی است که طی چند سال گذشته به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی شدید و خواص ضد پیری مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این ماده که به عنوان یک قند طبیعی در بدن یافت می شود، از اجزای اصلی و مهم ساختار پوست بشمار میرود. اما با افزایش سن ، تولید طبیعی این ماده در پوست کاهش پیدا میکند و این امر مشکلاتی مانند از بین رفتن رنگ و حجم پوست را به همراه دارد. 

استفاده موضعی هیالورونیک اسید میتواند آثار ناشی از کمبود هیالورونیک اسید از دست رفته را جبران کند. این ترکیب اولا با خاصیت بازیابی رطوبت، پوست را متعادل و مرطوب نگه می دارد. ثانیا، هیالورونیک اسید برای بهبود و افزایش انعطاف پذیری پوست بسیار مفید است.

سرم آبرسان هیالورونیک اسید و B5 هیالو لاروش پوزای
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

رتینول

در خانواده رتینوئیدها، رتینول مشتقی از ویتامین A است که در آزمایشگاه و توسط انسان تولید میشود و هنگامی که روی سطح پوست قرار می گیرد، به اسید رتینوئیک تبدیل می شود. این ماده به دلیل مزایای قابل توجهی که برای پوست به همراه دارد، از جمله کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و به حداقل رساندن علائم قابل مشاهده پیری، جزء اصلی بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به شمار میرود.

رتینول با افزایش توانایی پوست در حفظ رطوبت، از شل شدن، افتادگی و از بین رفتن حجم پوست کمک میکند و با افزایش رطوبت رسانی به پوست، آن را پرتر و صاف تر نشان میدهد. با استفاده مداوم و طولانی مدت، رتینول حتی می تواند به کاهش لک های پیری و حتی یکنواخت کردن رنگ پوست شما نیز کمک کند زیرا این ترکیب میتواند سلول های مرده را از سطح پوست پاک کند و منافذ مسدود شده را تخلیه کند.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید بخشی از خانواده بتا هیدروکسی اسید (BHA) است و از ترکیبات معروف در محصولات ضد اکنه بشمار میرود. این ترکیب در درجه اول با از بین بردن سلول های مرده و فرسوده پوست، برای درمان جوش های سرسیاه و غیر التهابی استفاده می شود. سالیسیلیک اسید همچنین به کاهش چربی اضافه پوست کمک می کند و می تواند به عمق منافذ نفوذ کرده و آنها را از هرگونه آلودگی و چربی پاک کند. اگرچه که این ترکیب به طور طبیعی در پوست درخت بید سفید و گیاه وینتر گرین یافت میشود، امروزه بیشترساسید سالیسیلیک مورد استفاده بصورت مصنوعی تولید میشود.

ژل شستشوی ضد جوش سالیسیلیک اسید مورد 
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سرامید ها

سرامیدها به عنوان بخشی مهم از سد طبیعی پوست هستند که به حفاظت از پوست در برابر انواع عوامل محرک محیطی و حفظ رطوبت کمک می کنند. سرامید ها لیپیدهایی هستند که به طور طبیعی در پوست شما یافت می شوند. در صورت عدم تعادل در نسبت سرامیدها در پوست، سد محافظتی پوست به خطر می افتد و کارایی خود را از دست میدهد و این امر منجر به خشکی، خارش و التهاب می شود.

متأسفانه سطح طبیعی سرامیدها در پوست با قرار گرفتن در معرض آب داغ، استفاده از صابون، مواد شیمیایی خاص و سایر عوامل محیطی به راحتی کاهش می یابد. بنابراین استفاده از محصولاتی که دارای سرامید هستند می تواند به بازسازی این سد و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

نیاسینامید

نیاسینامید مشتقی از ویتامین B3 است و در تسکین پوست های تحریک شده بسیار مثور است. نیاسینامید با برخورداری از خاصیت آرام بخش و آنتی اکسیدانی می تواند قرمزی و سوزش ناشی از برخی بیماری های پوستی را به حداقل برساند. این ترکیب توانایی پوست شما در حفظ رطوبت را افزایش می دهد و علاوه بر این، در افزایش تاثیرگذاری سرامید ها نیز موثر است و سد دفاعی پوست را بازسازی می کند.

ویتامین E

ویتامین E بطور طبیعی در پوست انسان یافت می شود. میزان ویتامین E اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل محرک محیطی در بدن کاهش می یابد. با این حال، این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند پوست را در مقابل اثار مخرب رادیکال های آزاد حفظ کند و آسیب ناشی از آنها را کاهش دهد. همچنین ویتامین E میتواند ترکیبات فراری مانند ویتامین C تثبیت کند.

بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید یک ماده فوق العاده موثر برای درمان آکنه است؛ زیرا باکتری های داخل منافذ پوست را از بین می برد. با توجه به این که باکتری ها نمی توانند در محیط غنی از اکسیژن زنده بمانند، بنزوئیل پراکسید با وارد کردن اکسیژن به داخل منافذ، باکتری های مولد جوش را از بین برده و جوش و اکنه را کاهش میدهد. با این حال، بنزوئیل پراکسید می تواند تعادل پوست شما را به هم بریزد و منجر به خشک شدن بیش از حد پوست شود.

گوگرد

یکی دیگر از ترکیبات موثر برای درمان آکنه، گوگرد است. گوگرد لایه سطحی پوست را خشک میکند و آن را از بین میبرد. این ویژگی از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و باعث ایجاد لایه های جدید در پوست می شود. گوگرد همچنین دارای خاصیت آنتی باکتریال است و می تواند به مبارزه با باکتری های مقاوم پوست کمک کند.

علیرغم تعداد زیادی از ترکیبات ذکر شده در بالا، این لیست فقط بخشی از ترکیبات موجود در صنعت مراقبت از پوست را ارائه میدهد. بنابراین، هنگام انتخاب محصولات و ترکیبات مورد استفاده خود به اندازه کافی دقت به خرج دهید، زیرا هر کدام از ترکیبات، موارد استفاده و عوارض جانبی متفاوتی دارند.

با تشخیص نوع پوست خود شروع کنید. این امر به شما کمک می کند تا مناسب ترین و موثرترین ترکیبات را برای پوست خود انتخاب کنید. برای شروع استفاده از ترکیبات جدید، با احتیاط و به آرامی عمل کنید تا بتوانید واکنش پوست خود را از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشید. برای مثال ممکن است پوست شما به ۲ ترکیب جداگانه واکنش خوبی نشان دهد؛ اما استفاده این دو ترکیب بصورت همزمان واکنش های جانبی را به همراه داشته باشد.

میزان تاثیرگذاری و نوع محصولی که استفاده می کنید بر میزان مقاوت پوست شما در برابر تاثیرات یک ماده تأثیر می گذارد. بسیاری از ترکیبات فعال هم با نسخه و هم بدون نسخه در بازار قابل خریداری هستند؛ اما فکر نکنید که محصولاتی که بدون نسخه قابل خریداری هستند هیچ واکنشی را برای پوست شما به همراه ندارد. در حقیقت، این محصولات می توانند از نظر قدرت بسیار متفاوت باشند که این میزان معمولا بسته به نوع آن محصول، بین ۱ تا ۱۲ درصد یا بیشتر متفاوت است. این درصد در بسیاری از موارد روی لیبل محصول ذکر میشود.

با این اوصاف، اگر می خواهید محصولات مراقبتی مناسب پوست خود را پیدا کنید، توصیه میکنیم که علاوه بر شناخت ترکیبات مختلف، برچسب محصولات را با دقت بخوانید.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …